Regeneracja belek

Oś skrętna to tylne zawieszenie typowe dla aut francuskich. Jednak tylna belka to nie tylko sama oś tylnego zawieszenia. Kompletne tylne zawieszenie musi zawierać dodatkowo wahacze i drążki skrętne. Wszystkie wyżej wymienione części stanowią jedną całość.
Każdy użytkownik samochodu z zawieszeniem w postaci tylnej belki powinien pomyśleć o rutynowej wymianie uszczelnień i łożysk igiełkowych, zanim dojdzie do uszkodzenia sworzni oraz belki w miejscu łożyskowanego połączenia ze sworzniem. Wymiana na nową oś to już spory wydatek, chyba że da się ją zregenerować. Najczęściej jest to możliwe – możemy wtedy liczyć na duże oszczędności. Często niewiedza użytkownika samochodu jest wykorzystywana i zostaje sprzedana im goła tylna belka, a klient myśli, że kupił produkt kompletny, który uległ uszkodzeniu, a prawdą jest że to dopiero część tylnego zawieszenia.

Jeśli chodzi o tylną belkę istnieje podział na dwie grupy aut:

  1. posiadające poprzecznicę zakończoną osadzonymi na stałe czopami.
    Nasuwa się na nie wahacze z wprasowanymi łożyskami igiełkowymi i są to: Peugeot 206, Peugeot 106, Peugeot 405, Peugeot Partner, Citroen Saxo, Citroen Ax, Citroen Berlingo, Citroen Picasso;
  2. posiadające osiadające łożyska igiełkowe umieszczone w poprzecznicy.
    Czopy osadzone są w wahaczach i wsunięte w poprzecznicę i są to: Peugeot 309, Peugeot 306, Peugeot 205, Citroen Xsara, Citroen Zx.

Tylna belka jest to specyficzne zawieszenie dlatego też posiada mnóstwo zwolenników jaki przeciwników. Ci pierwsi uważają je za trwałe i bezawaryjne, a drudzy za delikatne i awaryjne. Jedno jest pewne podzespół ten podlega eksploatacyjnemu zużyciu lub uszkodzeniu wynikającemu z różnych przyczyn. Poniżej pokrótce został opisany proces renowacji, w celu zgłębienia wiedzy na temat budowy tylnej belki:

  1. Wymiana łożysk igiełkowych i uszczelniaczy
  2. Wymiana czopów tylnej belki
  3. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazd łożysk w wahaczach
  4. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazda osadzenia mocowania drążka stabilizatora
  5. Kontrola i ewentualna naprawa płetwy mocującej drążek stabilizatora
  6. Kontrola i ewentualna wymiana poduszek mocujących tylną belkę
  7. Kontrola elementów tylnej belki pod kątem uszkodzeń kolizyjnych i ewentualna ich wymiana w przypadku stwierdzenia skrzywienia -wahacze, rura nośna poprzecznicy, ośki kół
  8. Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych, sprawdzenia i kalibracja połączeń gwintowanych

W naszym serwisie zajmujemy się regeneracją i wymianą tylnych belek w samochodach wszystkich trzech marek: Citroen, Renault i Peugeot. Wieloletnie doświadczenie przy naprawie tylnego zawieszenia pozwala nam zabrać głos w sprawie profesjonalnej wymiany tylnej belki. Temat nie jest prosty na ze względu na złożoność tego produktu ale opierając się ma ilości naprawionych aut możemy nazywać się specjalistami w danej dziedzinie.

Profesjonalnie zregenerowana tylna belka z użyciem nowych, oryginalnych częściach technicznie nie ustępuje nowej tylnej belce, która jest od niej kilkukrotnie droższa. Renowacja tylnej belki polega na wymianie elementów belki, które uległy uszkodzeniu a pozostałe części tylnej belki zostały nienaruszone. Decydując się na zakup nowej belki klient płaci za produkcję elementów, które nie podlegają zużyciu, a są kosztowne w wykonaniu. Nasz serwis przyjmuje do regeneracji również tylne belki Citroenów, Peugeotów i Renault, zdemontowane uprzednio w innym warsztacie i dostarczone nam kurierem.

ŚCIĄGANIE WAHACZA

Regenerację belki zaczynamy od jej rozbiórki. Rozmontowania dokonujemy przy użyciu profesjonalnych ściągaczy hydraulicznych. Cały proces rozpoczynamy od demontażu wahaczy. Wahacze jako jeden z elementów układu zawieszenia mają duży wpływ na ruch kół, bowiem sprawiają, że nadwozie, podwozie jak i zawieszenie mogą płynnie współpracować.

ROZBIÓRKA PODSTAWY BELKI

Proces rozbiórki podstawy belki polega w dużej mierze na wyprasowaniu hydraulicznym czopów bezpośrednio na przygotowanym do tego specjalnym stole. Dzięki zastosowaniu prasy mamy pewność, że czopy zostaną precyzyjnie wyprasowane. Napęd hydrauliczny zapewnia dużą siłę oraz płynny przesuw.

PIASKOWANIE

Podczas tego etapu stosuje się proces technologiczny jakim jest piaskowanie. Wspomniany proces polega na czyszczeniu powierzchni podstawy belki materiałem ściernym w strumieniu sprężonego powietrza. Materiałem ściernym w przypadku piaskowania podstawy jest piasek kwarcowy w granulacie 0,1 – 0,3. Efekt piaskowania jest niemalże identyczny do szlifowania, jednakże czyszczona powierzchnia jest o wiele równiejsza i uzyskuje wymaganą do malowania szorstkość. Ponadto, podstawy belek zostają oczyszczone z brudu i rdzy, dzięki czemu gotowe są na kolejny etap.

REGENERACJA WAHACZY

Regenerację wahaczy zaczynamy od wybicia łożysk oraz czopów osi kół. Następnie wahacze muszą przejść proces czyszczenia jakim jest piaskowanie. Ewentualne uszkodzone wahacze zostają zregenerowane po czym wysyłane są do kolejnej stacji, gdzie zostaje przeprowadzona kontrola geometrii. Dodatkowo przechodzą przez kontrolę jakości u kierownika produkcji.

LAKIEROWANIE PODSTAWY BELKI/WAHACZA

Po przejściu procesu piaskowania, podstawy belek oraz wahacze zostają odtłuszczone. Następnie pokrywamy je warstwą podkładową i farbą akrylową. Dzięki lakierowaniu podstawa i wahacze zostają zabezpieczone powłoką antykorozyjną. Znacząco przedłuża to ich żywotność.

MONTAŻ ŁOŻYSK

Jednym z kolejnych etapów regeneracji tylnej belki jest montaż łożysk. Po wyschnięciu elementów, które we wcześniejszym etapie zostały polakierowane, następuje domontowane łożysk w wahaczach. Montaż odbywa się przy użyciu metody bezudarowej. Dzięki zastosowaniu takiego typu metody mamy pewność, że zarówno wahacze jak i łożyska nie zostaną uszkodzone.

SKŁADANIE PODSTAWY BELKI

Na samym początku demontujemy stare czopy z podstawy belki. Następnie dopasowujemy i wprasowujemy hydraulicznie nowe czopy belki. Dzięki wprasowaniu hydraulicznemu mamy pewność, iż nowe czopy zostały zamontowane poprawnie bez możliwości ich uszkodzenia. Następnie tak zmontowana podstawa belki zostaje skierowana do kolejnego etapu, mającego na celu jej kontrolę.

KONTROLA PODSTAWY BELKI

Na tym jakże ważnym etapie dokonujemy kontroli podstawy belki. Przeprowadzamy dokładne sprawdzenie osiowości pod kątem geometrii podstawy belki. Dodatkowo nasi kierownicy produkcji pilnują cały proces swoim czujnym okiem.

MONTAŻ DRĄŻKÓW SKRĘTNYCH

Końcowym etapem regeneracji tylnej belki jest montaż drążków skrętnych. Drążek skrętny jest alternatywą dla sprężyn śrubowych. Najłatwiej opisać go jako sprężysty element, który posiada postać pręta. Jeden z końców pręta jest unieruchomiony w ramie bądź też w elementach nośnych nadwozia auta. Drugi koniec drążka zaś wykonuje ruchy skrętne. Ruchy pionowe koła sprawiają, że dochodzi do przemieszczenia wahacza i skręcenie drążka. Na tym etapie dochodzi również do ustawienia optymalnych wysokości belki na frezie drążka.